زانو

زانودرد

زانودرد پس از کمردرد رایج ترین درد سیستم اسکلتی بدن انسان است که اغلب افراد آن را تجربه کرده اند. زانودرد در تمام سنین رخ می دهد اگرچه احتمال بروز آن با عواملی همچون افزایش سن و اضافه وزن افزایش می یابد. دلایل مختلفی از یک آسیب جزیی در اثر وارد شدن ضربه و یا فشار ناشی از راه رفتن و ایستادن به مدت طولانی تا آسیب ها و بیماری های جدی همچون آرتروز زانو می توانند سبب بروز زانودرد شوند.
فیزیوتراپی زانو یکی از مهم ترین درمان های زانودرد است که در تسکین درد و بهبود عامل زمینه ای موثر است. فیزیوتراپی زانو به کاهش و از بین بردن درد ، تقویت عضلات ضعیف شده و بهبود توانایی های حرکتی زانو کمک زیادی می کند.

 

 

خالی کردن زانو

خالی کردن زانو یکی از مشکلات شایعی است که افراد از ناگهانی بودن آن نگران می شوند. خالی کردن زانو، معمولا به علت ضعف زیاد عضله ی چهار سر رانی، آسیب رباط صلیبی قدامی زانو و برخی اختلالات عضلانی_اسکلتی بوجود می آید. در این پدیده، معمولا ریسک آسیب و افتادن در فرد بالا رفته و در صورتیکه بسیار ادامه دار باشد، باید مورد درمان اساسی قرار گیرد.
فیزیوتراپی یکی از روش‌های کم‌خطر و مطمئن برای درمان و توان‌بخشی بیمارانی است که دچار سست شدن ناگهانی زانو می‌شوند. فیزیوتراپی عضلات اطراف زانو را تقویت می‌کند و از آسیب دیدن مجدد آن‌ها  پیشگیری می کند.

 

 

صدا دادن زانو

فیزیوتراپی نه تنها به کاهش صدا دادن زانو کمک می کند، بلکه خطر آسیب دوباره به آن را کاهش خواهد داد. در صورتی که علت صدا دادن زانو بیماری های مزمنی مانند کندرومالاسی (نرمی غضروف کشکک زانو) یا آرتروز زانو باشد، پزشک به شما فیزیوتراپی توصیه خواهد کرد.

به یاد داشته باشید در صورتی که صدا دادن زانو با درد همراه باشد، نیاز به درمان دارد و حتما باید برای تشخیص علت آن به پزشک متخصص مراجعه کنید. به منظور پیشگیری از صدا دادن زانو حتما می بایست فشار از روی زانو برداشته شود. کاهش وزن می تواند ۵۰ درصد از مشکلات شما را برطرف سازد. همچنین رعایت بهداشت زانو مانند عدم نشستن به حالت چهار زانو و یا دو زانو بسیار در روند بهبودی و پیشگیری کمک خواهد کرد.

 

 

افیوژن زانو

افیوژن زانو زمانی رخ می‌دهد که مایع اضافه در داخل یا اطراف مفصل زانو جمع می‌شود. برخی از افراد این وضعیت را آب آوردن زانو می‌نامند. این مشکل می‌تواند باعث درد و ناراحتی بسیاری زیاد شود.

فیزیوتراپی جهت درمان ، بهبود قدرت و دامنه حرکتی زانو لازم می‌باشد.

 

 

ژنورکورواتوم

ژنورکورواتوم که به آن عقب زدگی زانو هم می گویند ، وضعیتی است که در آن زانو ها در حالت ایستاده بیش از حد به عقب می روند. این مشکل در زنان شایع تر از مردان است . تشخیص آن با معاینه و عکس رادیوگرافی امکان پذیر است . در این اختلال وقتی شما از پهلو به بیمار نگاه می کنید ، پاها به عقب خم شده اند. این یکی از مشکلاتی است که درمان آن بسیار سخت می باشد. مشکلات صفحه رشد ، اختلالات استخوان های اطراف زانو و ضعف عضله چهارسر رانی در اثر برخی بیماری های عضلانی می تواند موجب ایجاد این مشکل شود. تشخیص سریع و به موقع بیماری در درمان آن تاثیر بسیار زیادی دارد. موثرترین درمان بیماری ژنورکورواتوم زانو فیزیوتراپی است.

 

 

کیست بیکر یا کیست پوپلیته یا کیست پشت زانو

در اطفال می تواند بدون وجود مشکلی در زانو بوجود بیاید و اغلب بدنبال پیاده روی بیش از توان اطفال اتفاق می افتد.
در بزرگسالان بدنبال آرتروز زانو ، آسیب منیسک‌ها و بدنبال آن آسیب غضروف ، روماتیسم و یا ضربه ایجاد شود.
فیزیوتراپی به کاهش درد و التهاب پشت زانو کمک کند و همزمان عامل به وجود آورنده کیست هم درمان می شود.

 

زانو درد در کودکان

زانو درد در کودکان پدیده ای نسبتا شایع است معمولا جای نگرانی نیست. تنها زمانی که درد بیش از یک هفته به طول انجامید ، باید کودک تحت درمان قرار گیرد.

 

 

پارگی رباط صلیی

پارگی رباط صلیبی قدامی در میان ورزشکاران شایع است. همچنین این آسیب در اثر تصادف و حوادث ممکن است برای افراد غیر ورزشکار نیز رخ دهد. زنان 4 تا 6 برابر مردان بیشتر در معرض این نوع پارگی رباط زانو هستند.
️درمان پارگی رباط زانو با فیزیوتراپی میسر می باشد، در صورت انجام صحیح درمان فیزیوتراپی امکان بهبودی کامل وجود دارد. جراحی فقط در تعداد محدودی از بیماران که به روش درمان فیزیوتراپی پاسخ نداده اند انجام می شود، که بعد از جراحی نیز فیزیوتراپی لازم است.

با پزشکان ما آشنا شوید

فیزیوتراپیست نادری

دکتری فیزیوتراپی

فیزیوتراپ

درخواست وقت ملاقات