آسیب عصب  اولنار

عصب اولنار از سگمان نخاعی c8 و T1 منشا می‌گیرد این عصب پس از جدا شدن از گردن به همراه شبکه بازویی پس از گذشتن از بین دو عضله گردنی بنام اسکالن قدامی و میانی به همراه شریان و ورید از بین استخوان ترقوه و دنده اول عبور می‌کند به زیر بغل رفته وسه عصب اصلی دست از هم جدا می شود، قسمتی به پشت بازو رفته، قسمتی به جلو ساعد می‌آید، قسمتی به پوست ساعد و بخشی از عضلات خم کننده مچ و انگشت را به عهده دارد ولی عمده کار عصب اولنار در حرکات ظریف دست شرکت دارند.
این عصب می‌تواند در گردن و بین ترقوه و دنده اول و در آرنج آسیب ببیند علائم آسیب آن را در دست این بیمار می بینید. در آسیب عصب اولنار در آرنج وبالاتر از آن ضعف در مشت کردن وبالا آوردن مچ دست است.
1_آب شدن عضله بین شصت و انگشت سبابه
2_دور شدن انگشت کوچک از خط وسط دست و مختصر ی خم شدن آن.
3_اختلال حسی در انگشت کوچک و انگشت یکی مانده به آخر و نیمه خارجی پوست انگشت وسطی بوجود می آید.
این آسیب در مواردی که غلاف عصب سالم باشد با #فیزیوتراپی بهبود بسیار چشمگیری دارد. وبا کمال تاسف باید بگویم اگر غلاف عصب آسیب ببیند، عصب دیگر رشد نمی‌کند.

پیش آگهی این آسیب در مواردی که غلاف عصبی سالم است به این صورت است:
بعد از آسیب عصب در شرایط کاملا خوب تا دو ماه عصب هیچگونه پاسخی در جهت رشد و بهبود نشان نمی دهد و بعد از دو ماه روزی یک میلی متر در شرایط کاملا نرمال رشد می‌کند.

آسیب در هر نقطه ای از عصب اتفاق بیافتد تا اولین گره رانویه پس رفت می کند و هنگام درمان باید منتظر باشیم پس از دو ماه روزی یک میلیمتر از گردن رشد نماید تا به دست برسد، حدود شش ماه طول می‌کشد طی این مدت عضلات بی عصب را با #فیزیوتراپی سالم نگه می داریم تا عصب به عضله برسد و حالت فیبروز پیدا نکند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *