خانه تکانی

موقع خانه تکانی مراقب خودتان باشید

حملات بیماری آسم از جمله مواردی است که در شب عید در اورژانس‌ها زیاد دیده می‌شود. امروزه اغلب افراد برای شستشوی سرویس‌های بهداشتی خود از مایع‌های شیمیایی‌ ‌نظیر انواع سفید کننده‌ها‌ ‌و جوهر نمک استفاده می‌کنند و از آنجا که سرویس‌های‌ ‌بهداشتی در فضای بسته و کوچک قرار دارند قرار گرفتن زیاد در این فضاهای‌ ‌بسته می‌تواند آسیب زیادی را به ریه افراد وارد کند‌.‌ همچنین استفاده از این شوینده‌ها باعث تشدید بیماری در افراد مبتلا به بیماری آسم می شود.به هنگام استفاده‌ ‌از شوینده‌های شیمیایی، استفاده از ماسک بسیاری ضروری است اما وجود هواکش و بازکردن‌ ‌پنجره ها در این زمینه، می‌تواند تا حد زیادی از بروز آلرژی‌ها جلوگیری‌ ‌کند‌.

 

طول دسته جاروی برقی بايد مطابق با قد فرد تنظيم شود طوري كه فرد مجبور به خم شدن و قوز كردن در حين كار نشود چرا كه این عملکرد در دراز مدت مي تواند منجر به فتق دیسک کمری، خستگي عضلاني و دردهاي مزمن در كمر شود. در حین کار ستون فقرات را مستقیم نگه داشته و عضلات شکم را در حالت انقباض قرار دهيد.
در حين كار، دسته جارو بايد به بدن نزدیک باشد و در مواقعی که دسترسی به گوشه‌ها و زوایای مورد نظر ممکن نیست، فرد باید از خم کردن کمر، کشیدگی دست و دور شدن دسته جارو از بدن بپرهیزد، چرا که این حالت‌ها نیز مي تواند باعث کمر درد شود.
بهتر است برای جارو کشیدن گوشه‌ها و یا زیر کاناپه چند لحظه فرد بنشیند و آن قسمت‌ها را با اضافه کردن لوله مرتبط جارو بکشد.
افراد نباید بیش از ١٠ دقیقه به طور پیوسته جاروی برقی بکشند بلکه باید اندک زمانی بنشینند، استراحت کنند و مجدداً اگر نیاز بود از جارو استفاده کنند.

 

بدون شک کمر درد بزرگ‌ترین مشکلی است که افراد هنگام خانه تکانی با آن مواجه می‌شوند، جابه جا کردن و یا بلند کردن اجسام سنگین بدون رعایت اصول صحیح، مهم‌ترین عامل ابتلا به کمر درد است که گاه تا آخر عمر فرد‌ مبتلا‌‌ را‌ رنج می‌دهد. برای آنکه دچار کمر درد نشوید بهتر است هنگام برداشتن اجسام از روی زمین و یا جابه‌جا کردن آنها، پشت خود را صاف نگه دارید و قوز نکنید، زانوها را خم کرده و برای تحمل وزن جسم به عضلات پای خود تکیه کنید. این کار موجب می شود فشار ناشی از وسایل سنگین به‌جای کمر به مفصل ران منتقل شده و از گرفتگی‌ها و دردهای ناگهانی عضلات به ویژه کمر جلوگیری‌ ‌شود. همچنین اگر جسم سنگینی را از زمین بلند کرده‌اید، هرگز بالا تنه خود را از محل کمر نچرخانید، بلکه تمام بدن را از محل پاها به آن سمت برگردانید. اشیاء سنگین را به سرعت و با یک حرکت سریع و ناگهانی از روی زمین بلند نکنید.

 

 

هرگز در حالی که جسم دیگری را توسط یکی از دست‌هایتان بلند کرده‌اید، سعی نکنید با دست دیگر جسم سنگین دیگری را بلند کنید. ابتدا باری را که در دست دارید زمین بگذارید و سپس هر دو جسم را به طور همزمان و با هم بلند کنید.برای شروع بکار روزانه ابتدا حرکات کششی انجام دهید. وقتی نمی‌دانید جسمی چقدر سنگین است. ابتدا سعی کنید آنرا سر بدهید. وقتی متوجه وزن حدودی آن شدید، اگر امکان داشت آن را به وزنه‌ ای کمتر تقسیم کنید و بعد جابجا کنید.
توصیه می‌شود همیشه به هنگام بلند کردن اجسام سنگین، اول پاها را به اندازه عرض شانه ها باز کنید و بعد جسم مورد نظرتان را بلند کنید. این عمل باعث حفظ تعادل بدن می شود.

 

 

-بهتر است افراد قبل از شروع کار حرکات کششی انجام دهند و بدن خود را برای‌ ‌کار آماده کنند.
-برای شست و شوی‌ ‌بخش‌های فوقانی در و پنجره و دیوار به ازای هر ۲ تا ۳ دقیقه کار، مدت کوتاهی سر را‌ ‌پایین انداخته و به حالت استراحت قرار دهید‌.
-هنگام خانه تكانی، احساس خستگی را جدی بگيريد و به خود استراحت دهيد؛ استراحت روزانه و شبانه كافی، هنگام فعالیت‌های خانه تكانی لازم است.
-در موقع ایستادن به مدت طولانی مثل ایستادن در آشپزخانه و يا اتو کردن، یک پای خود را روی یک چهارپایه كوتاه قرار دهید.

 

⚪️طول دسته جاروی برقی بايد مطابق با قد تنظيم شود طوري كه مجبور به خم شدن و قوز كردن در حين كار نشوید چرا كه این عملکرد در دراز مدت مي تواند منجر به فتق دیسک کمری،

خستگي عضلاني و درد مزمن كمر شود. جارو برقی کشیدن به مدت طولانی می تواند باعث کشیده شدن شانه ها و  رگ به رگ شدن گردن شده و به آرنج ها نیز آسیب برساند.

در حین کار ستون فقرات را مستقیم نگه داشته و عضلات شکم را منقبض کنید. در حين كار، دسته جارو بايد به بدن نزدیک باشد، بهتر است برای جارو کشیدن گوشه‌ها و یا زیر کاناپه چند لحظه بنشینید و آن قسمت‌ها را با اضافه کردن لوله مرتبط جارو بکشید. نباید بیش از ١٠ دقیقه به طور پیوسته جاروی برقی بکشید بلکه باید اندک زمانی بنشینید، استراحت کنید و مجدداً اگر نیاز بود از جارو استفاده کنید.

 

هنگام شستن ظرف ‎ها به وضعیت بدن خود توجه داشته باشید و با پشت صاف و شانه‎ های رو به عقب و آرنج‎ های نزدیک به بدن کار کنید. وزن بدن را روی یک پا نیاندازید وخمیده نایستید، چرا که می‌تواند به دیسک‌های بین مهره‌های کمر و قفسه سینه آسیب بزند.
اگر یک زانو را خم کنید، فشار کمتری به پشت وارد می ‎شود. در این حالت، خم شدن به سمت جلو برای ‌تان سخت‎ تر است و می‎ توانید به راحتی با پشت صاف، ظروف را بشویید‎. برای این‌ کار می‎ توانید در کابینت زیر سینک ظرف‌ شویی را باز کرده و پای ‌تان را روی کف آن قرار دهید یا از یک چهار پایه کوچک استفاده کنید. به جای این که خودتان را به سمت سینک ظرف‌ شویی خم کنید، ظرف‎ ها را به سمت خودتان بیاورید و سپس آن ها را بشویید. آب ‌چکان را در ارتفاع مناسبی نصب کنید و به طور متناوب، جهتی که ظروف را در آب ‌چکان می ‎گذارید، تغییر دهید.

 

با پزشکان ما آشنا شوید

فیزیوتراپیست نادری

دکتری فیزیوتراپی

فیزیوتراپ

درخواست وقت ملاقات