بازتوانی مثانه و کف لگن

افتادگی مثانه 

افتادگی مثانه، مشکلی است که بیشتر در زنان شایع است و احتمال بروز آن در مردان بسیار کم است. این مشکل به تنهایی یا همراه با افتادگی سایر اعضای لگن مثل رحم و روده نیز دیده شود. زایمان طبیعی، سخت و غیرمدیریت شده، زایمان‌های متعدد، چاقی، افزایش سن و ژنتیک اصلی‌ترین دلیل شیوع این مشکل در بین زنان است.
بسته به شدت و درجه افتادگی مثانه، درمان های متعددی انجام می گیرد و قدم اول درمان در این مشکلات فیزیوتراپی کف لگن است که موجب بهبود قدرت و کنترل عضلات کف لگن می شود و از برگشت علایم جلوگیری می کند.

 

بی اختیاری ادرار

بی‌ اختیاری ادرار معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که در اثر سرفه، عطسه، دویدن یا پریدن فشار زیادی به مثانه وارد شود. اگر چه زنان بخش اعظم مبتلایان به بی‌ اختیاری ادرار را تشکیل می‌دهند (۸۵%) با این حال بعضی از مردان نیز از این مشکل رنج می‌برند، به‌ویژه پس از جراحی پروستات، ممکن است دچار بی‌اختیاری شوند. شاید گمان کنید که بی‌ اختیاری ادرار عارضه شایعی نباشد، اما چنین نیست. علت های متعددی در بروز بی‌ اختیاری ادرار نقش دارند که البته این عوامل برای زنان و مردان متفاوت‌اند، این مشکل ممکن است در اثر سالخوردگی ، زایمان ، سیگار کشیدن ، سرفه‌ی مزمن و موارد دیگر ایجاد شود. همچنین ممکن است استرس نیز علت بروز بی‌ اختیاری ادرار باشد ، با این حال شایع‌ترین عامل آن ضعف عضلات کف لگن است.

⚪️امروزه با استفاده از روش های فیزیوتراپی موفقیت های چشمگیری در درمان بی‌ اختیاری ادرار حاصل شده است. با کمک فیزیوتراپی خواهید توانست کنترل ادرارتان را دوباره به دست آورید.

 

توصیه های مهم در مورد درمان یبوست

1.در رژیم غذایی خود از حبوبات، نان سبوس دار، میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید، میوه های تازه را با پوست میل نمایید، میوه های آبدار موثرتر هستند، سبزی جات را به صورت خام میل کنید، سوپ را در غذای خود جای دهید. در سالاد خود حتماً از روغن زیتون استفاده کنید.
2.غذای خود را در یک ساعت مشخص میل کنید.
3.هر روز حداقل بین 15 تا 30 دقیقه و به صورت منظم ورزش کنید، حتماً صبح ها بعد از بیدار شدن و صرف صبحانه به توالت بروید و کمی بعد از غذا استراحت کنید.
4. از نوشیدن چای غلیظ و قهوه خودداری شود.

🔴 یبوست درمان نشده منجر به تجربه خونریزی از مقعد و یا درد مقعد و ایجاد هموروئید و شقاق و یا بواسیر خارجی بسیار دردناک می شود.

فیزیوتراپی که به تقویت عضلات کف لگن کمک می کنند نقش موثری در درمان یبوست دارد.اختلالات کف لگن سبب از بین رفتن هماهنگی بین شل شدن یا ریلکسیشن کف لگن و حرکت دیواره شکم که برای برای دفع طبیعی مدفوع ضروری است شده و از این طریق منجر به بروز یبوست می شوند.

احتباس ادرار

چنانچه مثانه‌ای را که به طور کامل پر شده، نتوان کاملاً تخلیه کرد، با مشکل احتباس ادرار مواجه هستیم. احتباس ادرار مزمن عارضه‌ای درازمدت است که بیماران مبتلا به آن می‌توانند ادرار کنند، بااین حال تمام ادرار از مثانه تخلیه نمی‌شود. بیماران غالباً تا زمان ابتلا به عارضه دیگری مانند بی‌اختیاری ادرار یا عفونت ادراری (UTI ) از مشکل خود مطلع نیستند. احتباس_ درار با فیزیوتراپی قابل درمان است.

 

عدم کنترل ادرار و مدفوع بعد از جراحی

بعد از زایمان طبیعی کنترل ادرار در برخی موارد کم می‌شود وگاهی بدلیل وجود برش جراحی (انسزیون) بیمار دچار یبوست می‌شود . چسبندگی محل انسزیون و یبوست ناشی از آن و عدم کنترل ادرار با یک فیزیوتراپی ویژه درمان می شود.

در بیماران دیسکوپاتی (پارگی دیسک) و اسپوندیلولیستزیس (سرخوردگی مهره) و بیماران دارای سندرم دم اسبی که دچار عدم کنترل ادرار و مدفوع هستند فیزیوتراپی بسیار موثر است.

 

عدم کنترل ادرار و مدفوع در کودکان

تعداد زیادی از کودکان تاخیر یادگیری کنترل ادرار و یا عدم کنترل ادرار دارند که دغدغه بسیاری از والدین است.

این مشکل در کودکان ممکن است باعث پرخاش، گوشه گیری و افسردگی بشود.

یکی از بهترین راه های درمان عدم کنترل ادرار در کودکان فیزیوتراپی است ، که به خوبی پاسخ می دهد.

 

 

هموروئید

هموروئید یا بواسیر همان سیاهرگ های واریسی در مقعد یا راست روده است. تمام انسان ها دارای بواسیر هستند و این یک چیز غیر طبیعی نیست.

برخی دلایل بروز بواسیر عبارتند از:

استرس
یبوست مزمن
رژیم کم فیبر
بالارفتن فشار خون
عارضه های کبدی
علل بروز بواسیر

بواسیر سرطانی نمی شود، ولی سرطان هایی وجود دارند که با #بواسیر اشتباه گرفته می شوند. بواسیر و سرطان روده هر دو علائم مشابهی دارند. هر دو بیماری با خونریزی و درد همراه هستند. بیمار با مشاهده ی علائم فکر می کند که بواسیر دارد و موضوع را جدی نمی گیرد. در صورتی که بیماری وی توده ی سرطانی بوده و خبر نداشته است. بنابراین هرگاه دچار خونریزی مقعدی شدید یا در مقعد خود توده ای را لمس نمودید، حتما به پزشک مراجعه نمایید تا معاینه شوید و احتمال سرطان رد گردد.

برخی از علائم بواسیر عبارتست از:

احساس ناراحتی در قبل و بعد از دفع مدفوع
خونریزی از مقعد
احساس کشیدگی و سنگینی در اطراف مقعد
احساس خارش
ایجاد برآمدگی هایی در اطراف مقعد
چنانچه شما می دانید از لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به بواسیر هستید، بایستی موارد پیشگیری را رعایت نمایید تا به بیماری بواسیر مبتلا نشوید.

 

 

برخی راه های پیشگیری از بواسیر عبارتند از:

مصرف فیبر بالا: غلات، میوه جات و سبزیجات بیشتری مصرف نمایید. این کار سبب می شود مدفوع شما نرم شده و حجم آن افزایش یابد که این قضیه همچنین می تواند باعث بشود که برای دفع زور کمتری بزنید.
آب زیادی را مصرف نمایید: روزانه بین ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. این کار کمک می کند که مدفوع شما نرم شده و به راحتی دفع بشود.
مکمل های غذایی میل نمایید. خیلی از افراد میزان فیبری را که یک فرد به صورت روزانه نیاز دارد، مصرف نمی کنند. طی تحقیقات انجام شده مصرف این مکمل ها می تواند با نرم کردن مدفوع، علائم بیماری #بواسیر را بهبود ببخشد. البته ذکر این نکته الزامی است که در صورت استفاده از این مکمل های غذایی، بایستی که حتما، روزانه ۸ لیوان آب بنوشید. در غیر این حالت، مصرف آن ها می تواند باعث بدتر شدن یبوست شما گردد.
ورزش نمایید. فعالیت بدنی می تواند فشارهای وارد آمده به رگ ها را که در اثر نشستن یا ایستادن های طولانی ایجاد می شود را کاهش بدهد.

 

بیش فعالی مثانه

بیش فعالی مثانه مشکلی است که میلیون ها نفر در سراسر جهان با آن درگیر هستند. به طور کلی، با افزایش سن این شرایط افراد را هرچه بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد و در صورت وجود سابقه خانوادگی مشکلات مثانه تشدید می شود. خوراکی هایی مانند
مرکبات
شکلات
غذاهای تند
غذاها و نوشیدنی های شیرین
محصولات گوجه فرنگی
نوشیدنی های انرژی‌زا
سبب تشدید بیش فعالی مثانه می شوند. نوشیدن بیش از حد هر نوع نوشیدنی می تواند زمینه ساز بروز مشکلاتی برای افراد مبتلا به بیش فعالی مثانه شود، اما نوشیدنی های الکلی به طور ویژه مشکل آفرین هستند. به این نکته توجه داشته باشید که مصرف الکل می تواند خطر ابتلا به طیف گسترده ای از مشکلات سلامت، مانند بیماری کبدی و دیابت را افزایش دهد.
فیزیوتراپی می تواند به درمان و کنترل علائم بیش فعال مثانه بدون هیچ گونه اثر جانبی کمک کند..

با پزشکان ما آشنا شوید

فیزیوتراپیست نادری

دکتری فیزیوتراپی

فیزیوتراپ

درخواست وقت ملاقات